Prin instalația performativă Coupled Columns, Vlad Nancă proiectează un imaginar relațional nou pe ruinele ideilor noastre adânc înrădăcinate despre corpurile umane. Dacă orice apariție a corpului descrie teritorii largi de semnificație, în Coupled Columns corpurile refuză să fie percepute ca abstracții, sisteme ordonate sau întruchipări ale unui ideal regulator. Ele se sustrag iubirii raționalizate, măsurii și proporției și revendică sarcina de a susține și de a împărtăși o lume sensibilă a structurilor și contractelor care ne leagă și ne separă în același timp.
În weekend-ul 1 – 2 iunie vă invităm să vizitați expoziția și să participați la un ARTIST TALK cu Vlad Nancă și Ilinca Pop, în cadrul căruia vor povesti despre cum se poate materializa o cercetare artistică, despre căutările și practica lui Vlad și modurile în care se întâlnesc arta și arhitectura în operele sale. Expoziția Coupled Columns este cu atât mai interesantă cu cât intră în dialog cu spațiul în care este prezentată. Iată cum arată programul celor două zile:
Sâmbătă, 1 iunie: expoziție deschisă între orele 16:00 – 19:00, urmată de ARTIST TALK cu Vlad Nancă (artist) și Ilinca Pop (curatoare), între orele 19:00 – 20:30
Duminica, 2 iunie: expoziție deschisă între orele 11:00 și 15:00
Vizitarea expoziției în oricare din cele două zile, precum și participarea la talk sunt gratuite. Pentru înscrierea la talk, care este olbigatorie, te rugăm să dai click aici.
Vlad Nancă (n. 1979, București) a studiat la Facultatea de Fotografie și Imagine Dinamică din cadrul Universității Naționale de Arte din București. Lucrările sale timpurii au fost marcate de o perspectivă artistică inedită prin utilizarea metodelor DIY de producție și autoorganizare și au contribuit la crearea unei comunități de tineri artiști în București. Proiecte precum: „Home Gallery” (2003-2004) care a găzduit expoziții ale Ioanei Nemeș, Mona Vatamanu și Florin Tudor, Janek Simon etc., lista de e-mailing și fanzinul „începem” (2003-2013), „Școala Generală”, o instituție de tipul unei universități libere (2008-2009), platforma online 2020, au apărut ca acțiuni colective pentru a genera ramificații pe termen lung și dezbateri critice prin conectarea clusterelor artistice alternative deja existente în București. În primele sale lucrări, Vlad Nancă folosea simboluri politice și culturale într-un demers de explorare a nostalgiaei și a schimbărilor din societate, pe fundalul istoriei recente a României și a Europei de Est, dar și al ascensiunii capitalismului agresiv de la începutul anilor 2000. Lucrări precum „Original Adidas” (2003), „I don’t know what Union I want to belong to anymore” („Nu mai știu din ce Uniune vreau să fac parte”, 2003) și „Proposal for the National Redemption Cathedral” („Propunere pentru Catedrala Mântuirii Neamului”, 2004) sunt repere semnificative ale parcursului său creativ din acea perioadă. În lucrările sale recente, Nancă explorează spațiul în diverse forme, folosind în mod constant materiale de arhivă și referințe din istoria artei și arhitecturii pentru a genera subiecte unice care se materializează în sculpturi și instalații. Expozițiile sale „From the White Square to the White Cube” („De la pătratul alb la cubul alb”, Alert Studio, 2015) și „Vis a Vis” (Galeria Suprainfinit, 2019) au imaginat o intersecție între utopia socialistă descrisă în lucrările arhitecților italieni radicali Superstudio și realitatea bucătăriei familiei sale din România socialistă a anilor 1970. O abordare retrospectivă similară, aplicată într-un context ipotetic, a fost evidențiată în „Souvenirs from Earth” („Suveniruri de pe Pământ”, Galeria Calina, 2015), o expoziție care a pus întrebarea: „Ce ai lua cu tine într-o translocare pe o planetă 2.0?”. Nancă a speculat pe tema unei potențiale colonizări a planetei Kepler 452b — o planetă cu condiții atmosferice asemănătoare cu cele ale Pământului — și a reflectat asupra moștenirii culturale pe care cineva ar putea-o transporta într-o relocare fictivă dincolo de galaxia noastră. „In the Natural Landscape the Human is an Intruder” („În peisajul natural omul este un intrus”, Galeria Sabot, 2018) marchează un interes tot mai mare față de arhitectură și desenul arhitectural. Expozițiile personale „The City and the City” („Orașul și orașul”, Kunstverein Ost, 2009), „Vis a vis” (Galeria Suprainfinit, 2019), „A Map of the World as Seen by Him” („O hartă a lumii văzută de el”, Institutul de Artă Contemporană din Sofia, 2022) și, mai recent, „Corps Orbite” (Galeria Grotto, 2024), reflectă o explorare retrospectivă a modernismului secolului XX. Prin această lentilă, ele întrevăd narațiuni ale unui viitor posibil și soluții pentru circumstanțele globale actuale.
Ilinca Pop (n. 1994, București) a absolvit Facultatea de Arhitectură în cadrul UAUIM București, unde urmează să își susțină doctoratul în teoria arhitecturii cu o teză despre rolul noțiunii de adevăr în discursurile teoreticienilor secolului al XVIII-lea. E asistent colaborator în cadrul catedrei Istoria și Teoria Arhitecturii & Conservarea Patrimoniului în cadrul aceleiași universități din 2019, redactor colaborator Zeppelin din 2021, iar din 2023 este educator muzeal la Muzeul Național al Țăranului Român. A publicat mai multe articole în diverse reviste culturale și de arhitectură (sITA, PLAT Journal, Scena 9, Zeppelin, Mazzocchioo etc.) și în volume colective („Zidurile casei ei”, în Oameni la lucru în casele lor, ed. Ştefan Ghenciulescu, Dorothee Hasnaş și Andreea Drăghicescu, Editura Universitară „Ion Mincu”, 2021). A co-editat o serie de apariții editoriale ca literaturi migrante, z9Magazine 2.2021 (alături de Cătălina Stanislav, Ruxandra Gâdei și Deniz Otay), Zeppelin 167: Orașul Inclusiv și Zeppelin 169: Mai departe. Transformări ale profesiei de arhitect (alături de Ștefan Ghenciulescu și Cătălina Frâncu). A co-tradus Atmosfere de Peter Zumthor (împreună cu Ștefan Vianu și Aura Pandele, Editura Fundației Arhitext Design, 2019), Spațiul comun. Orașul ca bun comun de Stavros Stavrides (împreună cu Deniz Otay, editura Vellant, 2023) și Corpuri care contează de Judith Butler (împreună cu Cătălina Stanislav, Editura Univesității Lucian Blaga din Sibiu, 2023) și a contribuit la o serie de proiecte culturale și de cercetare urbană cu o puternică componentă civică (alături de Urboteca și Asociația pentru Tranziție urbană, în cadrul proiectului Urban Education Live, 2017-2021 și alături de Asociația Societatea Utopică Euxine, Curtea lui Pherekyde, 2022).
Eveniment organizat în cadrul Romanian Design Week și RDW Design GO!